Academic Work Academyn suositun ServiceNow-koulutuksen läpikäyneet ottavat haltuunsa yhden tämän hetken kuumimmista bisnesteknologioista. Tämän nopeasti kasvavan teknologian taitajat revitään IT-alalla käsistä ja alanvaihtajaa odottaa tulevaisuusvarma ura täynnä loputtomia mahdollisuuksia.
Academic Work Academyn intensiivikoulutuksen jälkeen Sofigatelle työskentelemään siirtyneet alumnit Alisa Konovalova ja Besart Kaza kertovat matkastaan teknologian ja liiketoiminnan kiehtovaan leikkauspisteeseen. Lue, miksi Alisa ja Besart päätyivät valitsemaan juuri ServiceNow’n? Entä mitä uusi IT-ura ServiceNow-konsulttina pitää sisällään?
“AW Academyn koulutus vaikutti heti täydelliseltä tarpeisiini – intensiivinen ja käytännönläheinen koulutusohjelma, joka johdattaa suoraan työsuhteeseen IT-alalle”, Besart kuvailee.
Myös vastaavan koulutuksen Suomessa selättänyt Alisa Konovalova tunnustaa haaveilleensa teknisemmästä työstä.
“Ennen AW Academyä opiskelin kielitieteitä yliopistossa. Lisäksi tein töitä tuntiopettajana ja projektipäällikkönä käännöstoimistossa. Lopulta huomasin, että kaipaan uusia haasteita elämääni"
Hiljalleen kytenyt kipinä syttyi kunnon roihuun vasta, kun Alisa opiskeli avoimessa yliopistossa ohjelmoinnin perusteita. Netissä tehdyn itseopiskelun myötä hän huomasi pitävänsä erityisesti keskittymistä vaativista ongelmanratkaisutehtävistä ja uuden uran suuntaviivat alkoivat selkeytä.
“Oli uskomatonta miten ryhmän tuki teki opiskelemisesta niin yhteisöllisen kokemuksen. Kun itsestä tuntui siltä, että jokin asia meni yli ymmärryksen, niin opiskelutoveri osasi aina auttaa,” Besart kuvailee opiskelun etuja.
Alisan mielestä oli mahtavaa, että jo kurssin aikana pääsi tapaamaan tulevan työnantajan Sofigaten työntekijöitä, jotka toimivat kurssiviikkojen vetäjinä ja vierailijoina.
“Koulutuksen alusta asti pääsi näkemään, millainen Sofigate on työpaikkana ja millaista työ olisi. Se lisäsi motivaatiota oppia nopeasti, ja muutti oppimistavoitteet hyvin konkreettisiksi.”
“Olen tyytyväinen valintaani. Työ on osoittautunut vaihtelevaksi, haasteita tarjoavaksi ja monipuoliseksi.”
Ongelmanratkaisu on osa ServiceNow-konsultin työpäivää. Alisa kuvailee ongelmanratkaisua hyvin kokonaisvaltaiseksi. Sen lisäksi, että työssä pääsee konkreettisesti pähkäilemään miksi jokin skriptinpätkä ei toimi, on tavoitteena muodostaa myös isompi kuva kokonaisuudesta ja auttaa asiakasta ratkaisemaan liiketoimintaan liittyviä haasteita ja ongelmia.
“Liiketoiminnan ja teknologian rajapinnassa työskentely on oikeasti paljon jännittävämpää kuin miltä se aluksi kuulostaa,” Alisa arvioi.
Myös Besart kiittelee ServiceNow-konsultin monipuolista työnkuvaa.
“ServiceNow’n parissa työskentely on täydellinen tasapaino koodaamista ja työskentelyä ohjelmistoalustalla. Ilman koodaamistakin voi tehdä paljon asioita, mutta työssä on myös reilusti Javascript-koodaamista – erityisesti tiettyyn tarpeeseen räätälöitävien toiminnallisuuksien kanssa,” Besart kuvailee.
ServiceNow’n valitseminen oman IT-uran starttipisteeksi ei rajaa pois muita IT-alan mahdollisuuksia, vaikkapa sitä koodaamista. Päinvastoin, ServiceNow on monipuolinen alusta, jonka parissa uraa voi kehittää moneen suuntaan – esimerkiksi syvemmälle liiketoiminnan kehittämiseen tai sitten teknisempään suuntaan niin halutessaan.
“ServiceNow-kehittäjä voi esimerkiksi päästä työskentelemään integraatioiden ja asiakasportaalin parissa, jolloin koodaamaan pääsee lähes täysipäiväisesti,” Alisa kuvaa uramahdollisuuksia.
Alisa on työssään huomannut, että ServiceNow-konsulttina toimiminen vaatii teknisten taitojen lisäksi useita metataitoja kuten kommunikaatiotaitoa, ongelmanratkaisuintoa, nopeaa oppimiskykyä, organisointitaitoja, itseohjautuvuutta ja tiedonhakutaitoja. Lisäksi ServiceNow’n parissa näkee IT-alan puolia laajasti ja oppii alan yleisiä käytäntöjä.
ServiceNow-osaajista on nyt pulaa. Alisan mielestä koulutus onkin alanvaihtajalle täydellinen mahdollisuus päästä nopeasti kiinni uuteen uraan.
“Vaikka opintojen alussa teknisten asioiden osalta oppimiskäyrä tuntuu jyrkältä ja opittavaa riittää, ServiceNow-koulutuksessa pääsee alusta asti hyödyntämään omia vahvuuksiaan. Aiemmasta työkokemuksesta on myös paljon apua,” Alisa muistuttaa.
Koulutuksen päätteeksi sekä Alisa että Besart työllistyivät ServiceNow-konsulteiksi Sofigatelle. Alumnit kiittelevät valmistumisen jälkeistä jouhevaa siirtymistä koulunpenkiltä työelämään sekä Sofigaten oman osaamisen kehittämiseen ja ammatilliseen kasvuun kannustavaa työkulttuuria.
“Dare, care, grow – Sofigaten arvot eivät ole mitään sanahelinää, vaan heijastavat oikeasti työkulttuuriamme. Vastuuta ja itsenäisyyttä on tarjolla alusta asti ja työssä pääsee todella oppimaan ja kasvamaan,” Alisa kuvailee.
Alumnit kehuvat Sofigaten työilmapiiriä välittömäksi ja lämpimäksi. Työkavereilta saa aina tukea ja sparrausta haastavissa tilanteissa. Alisa korostaa, että erityisesti opintojen aikana tutuksi tullut Academy-porukka on edelleen aivan mahtava resurssi.
"Itselläni alun haasteita helpotti todella paljon se, että samassa työssä aloitti myös muita AW Academyn alumneja.”
Besart puolestaan arvostaa erityisesti Sofigaten kokoa yrityksenä.
“Sofigate on Pohjoismaiden johtava yritys ServiceNow’ssa olematta kuitenkaan jättimäinen konserni. Tämä on selkeä etu työntekijän kannalta, sillä työntekijän on paljon helpompaa oppia tuntemaan kollegansa ja myös kasvaa ServiceNow’n parissa.”
Alisa suosittelee lämpimästi ServiceNow-koulutusta ihmisille, jotka haluavat kiihdyttää uudelle uralle, nauttivat uuden oppimisesta eivätkä hätkähdä mahdollisia haasteita.
“Parasta ServiceNow’ssa on sen monipuolisuus. Jos jokin alustan osa-alue ei tunnu tarpeeksi innostavalta, aina voi opiskella lisää ja siirtyä tekemään ServiceNow’n parissa jotain muuta. Myös Sofigate tarjoaa työntekijöilleen monipuolisia urapolkuja,” Alisa huomauttaa.
“En voi kuvitella parempaa, nopeampaa tai tehokkaampaa tapaa hypätä uudelle uralle kuin Academyn ServiceNow-koulutus,” Besart komppaa.