Kun hommat rullaavat itsestään eteenpäin, palaverit sujuvat omalla painollaan ja näkemykset kohtaavat jopa turhankin hyvin, on hyvä pysähtyä miettimään: miksi näin on? Ehkä saumattomaksi yhteistyöksi naamioitunut tekeminen onkin vain liian identtisten näkemysten summa.
Diversiteetin lisääminen työyhteisössä tapahtuu vain harvoin itsestään, eikä ainakaan väkisin – miten se sitten tapahtuu ja mitä hyötyä siitä on?
Varmista tasa-arvo! Ilmainen oppaamme rekrytointiprosessista kertoo, mitä hakijalta saa ja ei saa kysyä.
Kun työyhteisöstä löytyy erilaisilla ajattelu- ja toimintamalleilla varustettuja yksilöitä erilaisista taustoista, kasvaa myös yrityksen innovatiivisuus ja joustavuus - ja sitä kautta myös tulokset. Ajatuksia ja prosesseja haastetaan herkemmin, mikä altistaa niitä jatkuvalle kehitykselle.
McKinsey&Company ’n tutkimus Delivering Through Diversity 2018 osoittaa, että diversiteetti on kiistaton voimavara, mutta vaatii esimiestyöltä enemmän, kuin homogeenisen joukon johtaminen.
Haasteena heterogeenisen joukon johtamisessa on saada koko monimuotoinen porukka pyrkimään kohti yhteisiä tavoitteita. Yksilön huomioiminen ja hänen tarpeisiinsa vastaaminen on sitä vaikeampaa, mitä enemmän erilaisia yksilöitä on. Diversiteettiin panostamisen ohella tulee siksi myös panostaa laadukkaaseen esimiestyöhön, erityisesti sen selkeyteen ja joustavuuteen.
Yrityksen työnantajamielikuvan ja rekrytointiprosessin remontoiminen on oiva paikka aloittaa heterogeenisyyden lisääminen. Ennen uudistuksen hurmaan säntäämistä on kuitenkin pysähdyttävä reflektoimaan, miksi tilanne on sellainen kuin on; mitkä toimenpiteet ovat tehneet yrityksestä houkuttelevan vain yhden homogeenisen ryhmän keskuudessa?
Syitä on lähes poikkeuksetta monia ja niiden tunnistaminen vaatii usein peiliin katsomista. Muista kuitenkin, että itsensä sättiminen tai sormien osoittelu ei tässäkään kohtaa hyödytä ketään.
Kun haluat varmistaa yrityksesi rekrytointiprosessin olevan mahdollisimman laadukas, tasa-arvoinen ja tehokas, tutustu ilmaiseen oppaaseemme!
Homogeenisyyden muuttamisessa kannattaa selvittää, millaisena työnantajana yrityksesi näyttäytyy.
Mikäli yritys ei syystä tai toisesta taivu tuottamaan kattavaa tutkimusta työnantajamielikuvan tilasta, voitte kartoittaa tilannetta pyytämällä useamman ulkopuolisen ihmisen puolueetonta mielipidettä asiasta.
Ehkä teidät tiedostamattanne mielletään kankeammaksi korporaatioksi kuin todellisuudessa olette. Ehkä teidät tunnetaan vain tietyn alan opiskelijoiden ja työntekijöiden keskuudessa. Jo muutama keskustelu myös muiden, kuin sisäisten työntekijöidenne kanssa saattaa avata silmiä melkoisesti.
Jos kaipaat konkreettisia vinkkejä työnantajamielikuvan remontoimiseen tai rakentamiseen, lue Euroopan suosituimman employer branding -virtuoosi Svante Randlertin opit artikkelistamme.
Työpaikkailmoitukset ovat osa työnantajamielikuvan rakentamista ja siksi avainasemassa, kun tahtotilana on kitkeä homogeenisyyttä.
Oikeiden ihmisten rekrytoiminen on aikaa ja ajatustyötä vaativaa hommaa - ja samalla yritykselle elintärkeää. Silti kiireen keskellä ilmoituksen laatimisprosessi lipsuu herkästi malliin:
Kuulostaako tutulta? Jos profiilin määrittelyyn ei käytetä riittävästi aikaa, heijastuu se auttamatta myös rekrytointiprosessin lopputulokseen.
Kun sitten varaatte ajan rekrytointiprofiilin määrittelylle, aloittakaa aina nollasta. Jos kuulet kollegasi toteavan ”tämän tyyppisiin rooleihin meillä on ollut tapana ottaa vain kauppatieteiden maistereita vähintään parin vuoden kokemuksella”, haasta hänen kommenttinsa välittömästi. Miksi juuri kauppatieteilijä? Eikö AMK-taustakin sopisi? Vai riittäisikö kenties pelkkä relevantti työkokemus alalta, kun tarkemmin mietitään?
Pirkon irtisanoutuessa saattaa tuntua luontevalta lähteä etsimään Pirkko 2.0 -versiota. Pyri kuitenkin tarkastelemaan roolia irrottamalla aiempi työntekijä yhtälöstä kokonaan. Lähesty profiilin määrittelyä mieluummin esimerkiksi näillä kysymyksillä:
Yrityksen kuin yrityksen kupla vetää nopeasti sisäänsä ja taitavinkin meistä sokeutuu yrityksen tavoille. Siksi ulkopuolisen asiantuntijan apu aika-ajoin antaa erilaista perspektiiviä rekrytointiprosessiin ja pitää huolen siitä, ettei liiallisen mutkien oikomisen seurauksena törmätä seinään.
Kaikilla meillä on tiedostamattomia ennakkoluuloja niin hyvässä kuin pahassakin. Saatat tiedostamattasi esimerkiksi mieltää hakijan pituuden tai silmälasit viisauden indikaattoriksi, tai yhdistää vahvat mielipiteet naishakijan kohdalla yhteistyökyvyttömyyteen ja mieshakijan kohdalla taas uskottavuuteen – tai toisin päin.
Näitä ennakkokäsityksiä on vähintäänkin yhtä paljon kuin meitä ihmisiä, mutta tärkeintä on tunnistaa omansa, jotta voi avoimesti arvioida muita.
Et kyseisessä hetkessä ehkä voi mielleyhtymillesi mitään, mutta silti sinun tulisi pystyä arvioimaan jokainen hakija objektiivisesti. Hyvä keino tiedostamattomien ennakkoluulojen kanssa työskentelyyn on ottaa kollega mukaan haastatteluihin ja purkaa jokainen haastattelu hänen kanssaan avoimesti ja perusteellisesti.
Ennakkoluulot ovat arka ja tärkeä aihe, jonka tulisi pysyä pinnalla keskusteluissa jokaisessa yrityksessä. Rekrytoijille, tai kaikille rekrytointia tekeville, tulee tarjota riittävä koulutus ennakkoluulojen kanssa työskentelyyn. Avainasemassa ennakkoluulojen työstössä on avoin ilmapiiri, joka mahdollistaa niiden käsittelyn ilman tuomitsemista.
Asiantuntevan ammattirekrytoijan tulee jatkuvasti jumpata omien tiedostamattomien ennakkoluulojen kanssa, jotta yksikään hakija ei tule sivuutetuksi hänen omien mielleyhtymiensä takia.
Lue lisää tiedostamattomista ennakkoluuloista ja niiden työstämisestä, tai tutustu laadukas rekrytointiprosessi -oppaaseemme, jonka avulla varmistat rekrytointiprosessin tasa-arvon ja laadun.
Loppuun vielä muistutus askelmerkeistä diversiteetin lisäämiseksi:
Ohje 1: Pohdi ja arvioi organisaatiosi todellinen diversiteettitaso Ohje 2: Kartoita työnantajamielikuva ja ala työstämään sitä Ohje 3: Varaa riittävästi aikaa rekrytointiprofiilin määrittelyyn Ohje 4: Aloita profiilin määrittely nollasta Ohje 5: Käytä ulkopuolista asiantuntijaa säännöllisin väliajoin Ohje 6: Tee työtä tiedostamattomien ennakkoluulojen tunnistamiseksi ja kitkemiseksi
Yhdenvertainen, tasa-arvoinen, moninainen ja inklusiivinen työelämä on päämäärämme. Me olemme valmiita tekemään töitä tämän asian vuoksi hamaan loppuun saakka, jokaikinen päivä. Se on paitsi luontainen tahtotilamme, myös velvollisuutemme Pohjoismaiden suurimpana nuorten ammattilaisten henkilöstöpalveluyrityksenä.