"Myyntityö sopii ekstroverteille, jotka haluavat vain toistaa samaa asiaa päivästä toiseen ja tehdä helppoa rahaa." Kuulostaako tutulta?
Oikeasti myyntityö on vaativaa ja erittäin opettavaista duunia, jota voi tehdä juuri itsensä näköisellä tavalla. Siksi se sopii monenlaisille persoonille – ei pelkästään niille rahasta motivoituneille, äänekkäimmille yksilöille.
Myytti 1: Myyntityö on helppoa rahaa
Nimi työsopimuksessa tuskin vielä takaa minkäänlaista ansioita, eli siltä kantilta myytti murtuu heti kättelyssä. Myyntityössä on yleisesti hyvin provisiovoittoinen palkkausmalli, mikä tarkoittaa, että oma ansiotaso on täysin riippuvainen omasta suoriutumisesta.
Myyntityössä menestyminen vaatii sitkeyttä, sosiaalista pelisilmää, pettymysten sietokykyä ja jatkuvaa uuden oppimista ja sopeutumista. Vaikka myyntityössä menestymällä on mahdollisuus saavuttaa korkea ansiotaso, ei myyntityö ole helppoa rahaa.
Myytti 2: Hyvät myyjät ovat ekstrovertteja
On totta, että myyntityö on sosiaalista ja siinä menestyminen vaatii kykyä ja halua tulla asiakkaiden kanssa toimeen. On kuitenkin hyvä muistaa, että asiakkaatkin ovat kaikki hyvin omanlaisiaan ja myös he arvostavat erilaista läsnäoloa myyjältä. Toinen syttyy energisestä ja puheliaasta kohtaamisesta, toinen taas toivoo verkkaisempaa tahtia ja aikaa harkita.
Ajattelen, että myyntityö sopii monenlaisille persoonille. Tärkeintä on tunnistaa omat vahvuudet ja hyödyntää niitä. Ja muista, että myyjälle puhumista tärkeämpi taito on kuunteleminen.
Myytti 3: Myyntityö ei sovi puhelinkammoiselle
Puhelimeen puhuminen tuntuu olevan monelle myyntityötä harkitsevalle jopa kynnyskysymys. Kokemuksesta voin kertoa, että ensimmäiset muutamat puhelut jännittää, mutta sitten siihenkin rutinoituu.
Perehdytyksen yhteydessä saat valmiin scriptin, jota seuraamalla puhelu soljuu kuin itsestään. On hyvä muistaa, että B2B-myynnissä puheluusi vastaavat yhtälailla edustavat omaa yritystään, joten asiallista käytöstä voi odottaa puolin ja toisin.
Myytti 4: Myyntityö on saman toistamista päivästä toiseen
Riippunee näkökulmasta. Kuten jokaisessa työssä, myös myynnissä on tietyt toistuvat työtehtävät ja rutiinit, kuten tapaamisten buukkaaminen ja niissä käyminen. Kuitenkin jokaikinen asiakas on erilainen, jokainen asiakasyritys on omanlaisensa ja asiakkaiden tarpeet myös muuttuvat jatkuvasti esimerkiksi yrityksen uuden (kasvu)vaiheen tai markkinoiden muutoksen myötä.
Ainakin minulle myyntityö tarjoilee jatkuvasti uusia haasteita, kiinnostavia oppimisen paikkoja ja itseni kehittämistä.
Academic Work rekrytoi säännöllisesti uusia Account Managereita B2B-myyntiin. Meille kokemusta tärkeämpää on halu oppia ja kasvaa B2B-myynnin huipulle. Kurkkaa avoimet positiot Academic Workin urasivuilta.