Academic Work Logo
people walking and talking
YPAI

YPAI 2024 — Tule tulevaisuuden huippuosaajien suosikkityönantajaksi

Nuoret ammattilaiset ovat korvaamaton voimavara työnantajille, mutta heidän tarpeidensa ja tavoitteidensa ymmärtäminen voi joskus olla haasteellista. YPAI-tutkimuksen avulla voit korjata asian. Ymmärtämällä, mihin nuoret ammattilaiset pyrkivät, voimme tukea sinua houkuttelemaan, kehittämään ja säilyttämään osaavaa työvoimaa ja auttamaan huomisen huippuosaajia loistamaan urallaan.

YPAI presentation event

Mitä nuoret ammattilaiset ajattelevat? Me tiedämme. Ja sinäkin voisit tietää.

Young Professional Attraction Index (YPAI) on vuosittainen, kattava kyselytutkimus, jossa kysytään nuorilta ammattilaisilta – opiskelijoilta ja uransa alkuvaiheen osaajilta – mitkä ovat heidän suosikkityönantajansa ja mikä tekee työnantajasta houkuttelevan.

Tavoitteena on auttaa yrityksiä ja organisaatioita ymmärtämään, houkuttelemaan ja kehittämään huomisen huippuosaajia.

Suosiiko uransa alkuvaiheessa olevat osaajat suurta palkkaa vai loistavaa yrityskulttuuria? Selvitä, onko yrityksesi 50 suosituimman työnantajan joukossa! Tai opi, mitä voit tehdä päästäksesi sinne.

Tutkimus tarjoaa arvokkaita näkökulmia nuorille ammattilaisille tärkeimpiin kriteereihin, kun he valitsevat työnantajaa.

2017

Vuodesta toteutettu tutkimusta Suomessa

2562

Nuorta ammattilaista haastateltu vuonna 2024

2

seminaaria

YPAI-kyselytutkimuksen toteutus

Esitutkimus

Pyydämme uransa alkuvaiheessa olevia ammattilaisia määrittelemään 10 tärkeintä tekijää työnantajan valinnassa sekä valitsemaan 100 houkuttelevinta työnantajaa. Tulokset muodostavat pohjan varsinaisen kyselyn vastausvaihtoehdoille.

YPAI-pisteet

Tuloksena saatavat YPAI-pisteet muodostavat ainutlaatuisen tavan mitata yrityksen mainetta. Pisteet perustuvat kolmeen osa-alueeseen, joilla on kaikilla yhtä suuri painoarvo: yrityksen maine, yrityksen koettu menestys alallaan, sekä vastaajan halukkuus työskennellä yrityksessä. Mittaustapa on kehitetty yhteistyössä Kantarin kanssa ja se perustuu yli 23 000 kansainvälisen brändimielikuvia koskevan haastattelun faktorianalyysiin.

Tutkimuksen validiteetti

Vastaajat ovat uransa alkuvaiheessa olevia ammattilaisia, ja vastaajien määrä paikallisilla markkinoilla on 1 500–6 200 maata kohden. Tutkimuksen validiteetin parantamiseksi tehdään useita toimenpiteitä, kuten vastaajaryhmien painotuksia ja varianssitutkimuksia. Vastaajien painotus on tehty yhteistyössä Kantarin kanssa, jotta vastaajat edustavat paikallisia vaihteluita sukupuolen, iän ja opiskelualan osalta. Tiedot hankitaan sitten kunkin maan kansalliselta tilastokeskukselta. Vertailukohdaksi suoritetaan erillinen validointitutkimus Kantarin satunnaisesti valitsemalla nuorten ammattilaisten paneelilla. Sitten tulokset yhdistetään, jotta niiden validoinnilla on vahvempi pohja.
people laughing

Ota yhteyttä YPAI 2024 -konsultaatiosta

Haluatko räätälöidyn konsultaation YPAI 2024 -tutkimuksesta, joka on suunniteltu vastaamaan organisaatiosi yksilöllisiä tarpeita ja mielenkiinnon kohteita? Anna YPAI-asiantuntijamme käydä läpi havaintoja ja strategioita, joilla voit lisätä organisaatiosi vetovoimaa työnantajana huomisen nuorille ammattilaisille.

Mitä hyötyä tästä on sinulle?

Mielenkiintoista dataa: Hanki tietoa nykyisestä osaajamarkkinasta ja sukella syvälle osa-alueisiin, joilla toimintasi ja johtajuutesi voivat tehdä suurimman vaikutuksen.

Avaintekijät: Olennaiset tekijät nuorten ammattilaisten houkuttelemiseksi ja niiden vaikutus organisaatioosi.

Tunne tärkeimmät kohderyhmäsi: Ymmärryksen kasvattaminen ensisijaisista kohderyhmistäsi, kuten IT, tekniikka tai rahoitus.

Kilpailuetu: Tule edelläkävijäksi ymmärtämällä ja vastaamalla tulevaisuuden työvoiman tarpeisiin.

Pitkän aikavälin vaikutus: Vinkkejä vahvan työnantajabrändin rakentamiseen ja sellaisen kulttuurin vaalimiseen, joka houkuttelee ja säilyttää huipputyöntekijät vuosiksi eteenpäin.